Hopp til hovedinnhold

Lagring, montering og vedlikehold - Hvordan montere og vedlikeholde vinduer?

Levering og reklamasjon

Du som kjøper har noen plikter i forhold til levering og reklamasjonsrett som vi forklarer deg her.

Når du tar imot vinduene

  • Se til at det er kjørbar vei for lastebil fram til en egnet losseplass.
  • Sjekk om det har blitt transportskader på produktene før du signerer fraktbrevet.
  • Du trenger ikke pakke opp alle vinduer og vindusdører, men gå over og se om emballasjen er hel. Hvis emballasjen er skadet kan produktet være skadet også, og du må anmerke fraktbrevet på sjåførens terminal.
  • Når du signerer fraktbrevet, har du godkjent tilstanden på produktet.

Les mer om dette i Salgs- og leveringsbetingelsene.

Husk at skjulte skader må meldes innen 7 virkedager.

Les om hvordan du reklamerer.

Lagring

Som regel må du lagre vinduene en liten stund før de kan settes inn i veggen. Du må derfor huske på at:

  • Vinduer skal alltid oppbevares stående på et tørt underlag.
  • Ved utendørs lagring skal vinduer skjermes mot regn.
  • Dersom de blir stående ute med plast rundt er det lurt å stikke et lite hull på et par av sidene så det kommer inn luft mellom vinduene. Hvis det oppstår kondens kan det nemlig gå ut over overflatebehandlingen.

Håndtering ved montering

Det er viktig at du følger monteringsanvisningen for produktet du har kjøpt.

Monteringsveiledning kommer med når vinduene eller balkongdøren leveres, men du kan også finne den under hvert enkelt produkt eller i oversikten med monteringsveiledninger.

Vær spesielt oppmerksom hvis du har kjøpt en heve-/skyvedør. Dette produktet er såpass stort og må behandles på en spesiell måte. Les mer i monteringsveiledningen.